Koleksi Jurnal

Jurnal 1

KEBERKESANAN PROGRAM FALSAFAH UNTUK KANAK-KANAK TERHADAP KEMAHIRAN MEMBACA DAN BERFIKIR KRITIS:
KAJIAN KES DI SEBUAH SEKOLAH RENDAH
Oleh Rosnani Hashim

Kajian in melaporkan mengenai kepentingan penggunaan program falsafah untuk pelajar Tahun 6 yang disalurkan ke dalam matapelajaran Bahasa Inggeris di sebuah sekolah rendah. Tercetusnya kajian mengenai program falsafah ini adalah kerana penyelidik ingin melihat kesannya kepada pelajar dalam kemahiran berfikir kritis dan membaca. Kajian secara eksperimental ini melibatkan 2 kumpulan pelajar Tahun 6 yang diajar menggunakan kaedah selama 3 bulan yang disalurkan dalam matapelajaran Bahasa Inggeris. Selain dari itu data kualitatif juga digunakan. Untuk maklumat lanjut layari:

Layari: http://i-epistomology.net/attachments/1127_jp

Update on: 6 September 2012

Jurnal 2

Helping Your Students Develop Critical Thinking Skills
Cindy L. Lynch and Susan K. Wolcott • WolcottLynch Associates
©2001 The IDEA Center
Manhattan, Kansas

Atikel ini adalah tentang kepentingan mengembangkan kemahiran penyelesaian masalah bagi menyediakan asas kepada pelajar. Kurangnya kemahiran berfikir mengakibatkan kelemahan dalam membuat perancangan dan keputusan. Kita boleh menggunakan apa yang diketahui tentang bagaimana kemahiran berfikir membangunkan tugasan reka bentuk dan persekitaran pembelajaran yang meningkatkan kemahiran berfikir dan meningkatkan kemungkinan bahawa pelajar kita akan mampu untuk menangani masalah dengan terbuka dan mereka akan hadapi dalam profesional mereka, peribadi, dan peranan sivik.

Layari: http://www.theideacenter.org/sites/default/files/IDEA_Paper_37.pdf

Update on: 10 September 2012

Jurnal 3

MENGASAH KEMAHIRAN LITERASI DIGITAL
Wan Alfida Suleiman
Sekolah Rendah Beacon

Abstrak
Literasi digital dibina berdasarkan tiga prinsip utama. Pertama, pengetahuan dan kemahiran, kedua, keupayaan memahami kandungan media dan aplikasinya secara kritikal dan yang ketiga mempunyai kemampuan dan pengetahuan untuk mencipta dengan menggunakan teknologi digital. Dalam kajian ini, tumpuan akan diberikan kepada prinsip yang pertama dan diselaraskan dengan konteks kemahiran abad ke-21. Literasi digital dalam konteks kemahiran abad ke-21 bermaksud keupayaan pengguna menggunakan kemahiran tersebut dengan cekap dan berkesan. Kajian yang dijalankan selama dua belas minggu ini meninjau sejauh manakah literasi digital dapat dibina secara cekap dan berkesan. Murid perlu menjalani beberapa proses pembelajaran seperti membuat perbandingan kehidupan dahulu dan sekarang di Singapura, mencari infomasi dalam talian, mengalami pembelajaran secara autentik dengan menemuramah penduduk kampung, mengaplikasikan perbincangan kumpulan melalui perisian blog dan Google Docs dan menyimpan bahan-bahan tugasan dalam perisian Dropbox agar dapat dikongsi bersama. Setelah melalui proses pembelajaran ini, guru mendapati kemahiran literasi digital dan kemahiran berfikir murid semakin meningkat.

Layari: http://www.mlcs.sg/home/images/MLCS_Gallery/Seminar2012Papers/7.%20Mengasah%20

Kemahiran%20Literasi%20Digital.pdf

Update on: 17 September 2012

Jurnal 4

Kajian Tentang Kemahiran Berfikir secara kristis dan Kreatif (KBKK) Dalam P&P Bahasa Melayu Sekolah Menengah.
Oleh
RAFIEI B. HJ. MUSTAPHA
Panitia Bahasa dan Kesusasteraan Melayu,
Jemaah Nazir Sekolah,
Kementerian Pendidikan.

Abstrak
Kajian ini bertujuan untuk melihat sejauh mana unsur-unsur Kemahiran Berfikir Secara Kritis dan Kreatif (KBKK) wujud dalam perlaksanaan proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu di sekolah-sekolah menengah di negara ini. Seramai 657 orang guru Bahasa Melayu di 185 buah sekolah menengah dari seluruh negara
terlibat sebagai responden kajian. Dapatan kajian menunjukkan pengetahuan guru tentang KBKK dalam proses pengajaran dan pembelajaran masih rendah. Kebanyakan guru (66%) tidak jelas tentang kaedah menerapkan unsur KBKK dalam proses pengajaran dan pembelajaran Bahasa Melayu, walaupun ada yang telah diberi pendedahan secara formal. Rancangan Tahunan KBKK tidak disediakan tetapi sebilangan kecil guru (37%) ada mencatatkan objektif KBKK dalam Rancangan Mengajar Harian. Kebanyakan guru tidak menerapkan unsur KBKK dalam kaedah penyampaian pelajaran yang meliputi aspek permulaan (set induksi) dan
penggunaan bahan pengajaran. Namun 50% guru yang dikaji ada mengemukakan soalan-soalan yang berunsurkan KBKK dan 55% guru menjalankan aktiviti yang berunsurkan KBKK yang melibatkan pelajar. Latihan bertulis yang ada unsur KBKK diberikan kepada pelajar oleh 52% guru yang dikaji.

Layari: http://www.ipbl.edu.my/portal/penyelidikan/1998/98_Rafiei.pdf

Update on: 24 September 2012

Jurnal 5

KEPENTINGAN PETA MINDA SEBAGAI ALAT BERFIKIR DALAM MENGAMBIL NOTA KULIAH
Tee Tze Kiong1, Jailani Bin Md Yunos2, Baharom Bin Mohamad3,
Widad Bt. Othman4 dan Yee Mei Heong5
Universiti Pendidikan Sultan Idris, tktee@fsm.upsi.edu.my
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, jailani@uthm.edu.my
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, baharom@uthm.edu.my
Open University Malaysia, widadothman@oum.edu.my
Universiti Tun Hussein Onn Malaysia, mhyee@uthm.edu.my

Aktiviti berfikir melibatkan pengelolaan operasi mental tertentu yang berlaku dalam minda atau sistem kognitif seseorang (Yee et al., 2009). Kemahiran berfikir pula bergantung kepada kemahiran seseorang individu untuk mengendalikan potensi kecerdasan otaknya. Som dan Mohd Dahalan (1998) pula menerangkan bahawa alat berfikir merupakan instrumen yang dapat membantu individu menggunakan minda dengan lebih sistematik dan berkesan. Alat-alat berfikir ini mampu menyampaikan idea seseorang dengan lebih tersusun, jelas dan mudah difahami. Menurut Tee et al. (b) (2009), terdapat beberapa alat berfikir yang lazim digunakan dalam sistem pendidikan Malaysia iaitu soalan dan penyoalan, pengurusan grafik, peta minda dan Cognitive Research Trust (CoRT). Namun begitu, setiap jenis alat berfikir mempunyai fungsi dan kegunaan yang unik. Menurut Buzan (2003), peta minda digunakan dalam pelbagai bentuk dan aplikasi termasuklah dalam bidang pembelajaran dan pendidikan. Widad dan Kandar (2006) pula menyatakan bahawa peta minda adalah alat berfikir yang sangat berguna. Artikel ini akan membincangkan konsep alat berfikir yang meliputi jenis dan kegunaan. Selain itu, artikel ini juga turut membicarakan kepentingan penggunaan peta minda dalam mengambil nota secara khusus.

Layari: http://eprints.uthm.edu.my/609/1/Jailani_(ICE_2010).pdf

Update on: 1 October 2012

Jurnal 6

Developing critical thinking skills in computer-aided extended reading classes
Nuraihan Mat Daud and Zamnah Husin

Kajian ini dilakukan untuk meninjau kesan penggunaan aplikasi komputer dalam membantu meningkatkan kemahiran berfikir pelajar. Kajian ini memfokuskan kepada penggunaan teks sastera bertajuk “Othello” dan penggunaan perisian “Concordancer” dalam meningkatkan kemahiran berfikir kritis terhadap 40 orang pelajar UIAM. Kajian eksperimen telah dijalankan iaitu kumpulan eksperimen telah didedahkan kepada analisis teks menggunakan “Concordancer” manakala kumpulan kawalan menganalisis teks secara manual. Ujian Pemikiran Kritis Cornell telah digunakan untuk menganalisis keupayaan pemikiran kritis pelajar.

Update on: 8 October 2012

Jurnal 7

Thinking skills in the teaching and learning of the English language.
By: Klímova, Blanka Frydrychova. Problems of Education in the 21st Century, 2009, Vol. 18, p97-101, 5p, 1 Chart;

Sinopsis:

Pemikiran adalah aktiviti semula jadi seperti bernafas, makan dan minum. Semua orang mempunyai keghairahan semula jadi untuk menemui perkara-perkara baru, memberikan sebab mengenai proses dan aktiviti-aktiviti yang mereka ceburi. Tetapi untuk orang dewasa pembelajaran bahasa kedua dalam institusi akademik pelbagai dimensi pemikiran memainkan peranan penting, termasuk kepercayaan mereka, sikap, keupayaan mereka untuk megingat, dan penggunaan strategi. Tujuan artikel ini adalahuntuk menyenaraikan, mengkategorikan dan menentukan satu kemahiran pemikiran beberapa (lower order and higher

order) (mengikut Taksonomi Bloom pada tahun 1956 dan Newcomb dan model Trefz tahun 1987) yang mungkin menyumbang kepada peningkatan kecekapan komunikatif dalam pembelajaran dan di mana pelajar mungkin memerlukannya apabila belajar di universiti, terutamanya pembelajaran bahasa Inggeris. Pelaksanaan kemahiran berfikir dan pembangunan kemahiran komunikasi reseptif dan produktif dalam pengajaran dan pembelajaran ditunjukkan dalam kajian ini.

Layari : http://www.jbse.webinfo.lt/Problems_of_Education.htm

Update on: 15 October 2012

Jurnal 8

An investigation of the incorporation of Information and Communication Technology and thinking skills with Year 1and 2 students.
By: Walters, Marlene; Fehring, Heather. Australian Journal of Language & Literacy, Oct2009, Vol. 32 Issue 3, p258-272,

15p, 1 Black and White Photograph, 6 Diagrams, 1 Chart;

Sinopsis:

Sering dianggap bahawa kanak – kanak, yang biasanya dipanggil ‘digital natives’, datang ke sekolah sudah celik komputer, walaupun melalui penggunaan permainan elektronik atau amalan mesej teks. Dalam artikel ini, memiperdebatkan bahawa penggunaan Teknologi Maklumat dan Komunikasi (ICT) bagi tujuan kurikulum bilik darjah namun perlu melibatkan pengajaran eksplisit serta pembelajaran melalui pengalaman. Kertas kerja ini melaporkan peyelidikan peningkatan pembelajaran, khusus kemahiran berfikir, melalui penggunaan ICT pelajar Tahun 1 dan 2. Kajian ini telah ditetapkan dalam konteks amalan kurikulum inkuri, dan pengajaran dan pembelajaran teknik menggabungkan strategi pemikiran de Bono. Reka bentuk kajian gabungan pendekatan kajian kes dan pengamal penyelidikan tindakan. Keputusan kajian menunjukkan bahawa kanak-kanak ini telah mempamerkan 4 peringkat  pembelajaran dalam menggunakan ICT dalam persekitaran bilik darjah: Mencari dan penglibatan; Menunjukkan; Analisis; sintesis. Implikasi kajian kepada  guru-guru supaya dapat menggabungkan ICT dalam usaha untuk meningkatkan pembelajaran pelajar digambarkan melalui aktiviti pengajaran dan pembelajaran yang relevan untuk setiap keempat-empat peringkat.

Layari: http://www.alea.edu.au/html/publications/16/australian-journal-of-language-and-literacy

Update on: 22 October 2012

Jurnal 9

Subjects: EDUCATIONAL innovations; EDUCATION — Curricula; EXPERIENTIAL learning; COMPREHENSION strategies;
CLASSROOM environment; Wireless Telecommunications Carriers (except Satellite); COMMUNICATION & technology;
TEXT messages (Telephone systems)
Rolling the Stone Uphill: teacher development and the implementation of Thinking Skills programmes
By: Davide Leat. Oxford Review of Education (1999)25: 3, pp 387- 403

Sinopsis:

 Program Kemahiran Berfikir telah  memberikan penawar kepada guru melalaui instrument kurikulum yang ditetapkan. Walau bagaimanapun, dengan adanya inovasi baru dalam kurikulum lain adalah punca kegagalan dalam memberi kesan yang berpanjangan bagi program yang baru diwujudkan dalam sistem sekolah.  Artikel ini meneroka sebab-sebab mengapa program Kemahiran Berfikir perlu dipertahankan di dalam kelas.  Analisis ini menunjukkan bahawa pembangunan kurikulum perlu memberi perhatian lebih dekat kepada perkembangan guru jika program kemahiran berfikir dilaksanakan dengan jayanya.

Layari : http://dx.doi.org/10.1080/030549899104053

Summary: David Leat (1999) emphasises the difficulty of thinking skills training bringing about lasting change in our current education system. He calls for a radically different approach to INSET involving coaching and networking, with time set aside to work collaboratively alongside colleagues. The need to change the discourse pattern in schools and classrooms is emphasised. However, there is a need for more evidence of the effects of Thinking Skills on learning.

Update on: 29 October 2012

Jurnal 10

Activating children’s thinking skills (ACTS): The effects of an infusion approach to teaching thinking in primary schools.
By: Dewey, Jessica; Bento, Janet. British Journal of Educational Psychology, Jun2009, Vol. 79 Issue 2, p329-351, 23p, 7
Charts, 1 Graph;

Abstrak:

Latar Belakang. Kepentingan dalam pengajaran kemahiran berfikir dalam pendidikan telah membawa kepada peningkatan dalam pakej kemahiran berfikir (KB) yang disediakan untuk sekolah. Bagaimanapun, kebanyakan pakej KB ini tidak berdasarkan kepada penilaian saintifik (DfEE, 1999). Kertas ini berusaha untuk mengkaji keberkesanan satu pendekatan iaitu ‘penyerapan KB’, dalam pengajaran. Untuk menyiasat kesan kaedah penyerapan, mengaktifkan pemikiran kanak – kanak (ACTS), kepada perkembangan kognitif, sosial dan emosi kanak-kanak dalam kalangan pelajar Tahun 4-6 sekolah rendah. Ini adalah satu projek kepada penyelidikan dijalankan di Ireland Utara (McGuinness, 2006). Sampel kajian melibatkan 404 kanak-kanak dari 8 buah sekolah rendah. Pelajar dibahagikan kepada 160 dalam kumpulan eksperimen dan 244 dalam kumpulan kawalan. Reka bentuk kajian adalah kuasi-eksperimen telah digunakan sebelum, selepas dan pasca-ujian untuk menentukan perubahan dalam kebolehan kognitif kanak-kanak, persepsi diri, dan kemahiran sosial / tingkah laku menggunakan langkah-langkah kuantitatif. Di samping itu teknik-teknik kualitatif telah digunakan kepada murid dan guru untuk menilai keberkesanan. Keputusan kumpulan eksperimen menunjukkan peningkatan dalam kemahiran keupayaan kognitif dalam tempoh 2 tahun berbanding dengan kumpulan kawalan. Data kualitatif menunjukkan impak yang positif kepada pembangunan sosial dan emosi kanak-kanak. Di samping itu pembangunan profesional guru telah dilaporkan dipertingkatkan.  Kajian ini menunjukkan bahawa kebolehan kognitif kanak-kanak boleh dikembangkan selepas tempoh 2 tahun dengan menggunakan intervensi penyerapan. Kajian selanjutnya adalah perlu untuk mengkaji dengan lebih terperinci.

Layari: http://www.bpsjournals.co.uk/journals/bjep

Update on: 5 November 2012

Jurnal 11

ATTITUDES OF CoRT TRAINED TEACHERS TOWARDS TEACHING CoRT THINKING SKILLS PROGRAMME

Penulis jurnal ini adalah Hjh Marzidah Hj Majid dan Harkirat S Dhindsa. Kajian ini dilakukan untuk menilai sikap guru yang telah menjalani latihan CoRT. Terdapat 36 item instrumen yang merangkumi enam dimensi tentang sikap telah diberikan kepada 211 orang guru sekolah menengah di Negara Brunei Darussalam. Sikap guru terhadap program ini sangat menggalakkan. Guru perempuan berasa program CoRT ini penting berbanding guru lelaki.

Update on: 12 November 2012

Jurnal 12

AMALAN REFLEKTIF KE ARAH PENINGKATAN
PROFESIONALIME DIRI GURU
Boon Pong Ying
Jabatan Ilmu Pendidikan
Jurnal IPBA / Jilid 3 : Bilangan 2

ABSTRAK
Artikel ini membincangkan pentingnya guru sebagai pemangkin untuk pelajar
membina daya pemikiran yang analitikal, kritis dan kreatif bagi menghadapi
perubahan-perubahan semasa. Justeru itu, guru perlu meningkatkan
profesionalisme diri melalui pelbagai strategi amalan reflektif agar dapat
memikul tanggungjawab tersebut. Antaranya amalan refleksi melalui penulisan
reflektif/jurnal, portfolio pengajaran, penyelidikan tindakan, perkembangan
professional on-line serta aktiviti Pusat Kegiatan Guru dapat membawa kepada
peningkatan professional diri guru. Strategi-strategi tersebut merupakan
jentera untuk guru membuat refleksi selain mendorong guru mengamalkan
penyiasatan reflektif dan penilaian kendiri terhadap isu-isu dalam amalan
pengajaran-pembelajaran. Dengan mengamalkan pemikiran reflektif, guru
dapat meningkatkan profesionalisme diri dari segi keilmuan, ketrampilan dan
kemahiran serta menjadi “more thoughtful teachers”.

Update on: 19 November 2012

Leave a comment